سوالات برای/درباره اخرین فیلم هالیوود

 این ماهنامه از سال ۱۳۶۰ شروع به فعالیت کرد. کیارستمی در سال ۱۹۹۹ فیلم باد ما را خواهد برد را جلوی دوربین برد. ما همیشه با مسئله سانسور مواجه بودیم نه به عنوان هنرمند بلکه به عنوان یک شهروند. واتساپ مجموعهای از گفتاوردهای مربوط به سینما در ویکیگفتاورد موجود است. در این دوران اغلب فیلمهای سینمایی ساخته شده توسط هالیوود، در ژانرهای وسترن، کمدیهای بزن بکوب (شاد و مفرّح و پرماجرا)، ژانر فیلم موزیکال، کارتون و انیمیشن، یا ژانر بیوپیک (فیلمهای مربوط به زندگینامه افراد) میگنجیدند و معمول چنان بود که تیمهای سازندهٔ هر کدام از فیلمهای یک استودیو، اغلب در سایر فیلمهای ساخته شده توسط همان استودیو نیز، فعال بودند. این دوره به زمان سینمایی بدون صدا و ساخت فیلم سیاه و سفید مربوط میشود. فینگر در مورد ر پی فور فیلمن به نام بروس وین برای هویت اصلی بتمن گفتهاست: «نام کوچک بروس وین از رابرت بروس گرفته شدهاست، یک وطنپرست اسکاتلندینظام پی فور فیلمسالاری (انگلیسی: Star system) اصلی در سینمای آمریکا برای فراهم آوردن پشتوانه مالی برای تولید فیلمهای سینمایی و بازاریابی آنها با استفاده از جذابیت ستارگان سینمایی که قرار است در این فیلمها ظاهر شوند. این طرز مواجههٔ روایت کلاسیک با فضا، شامل چهار جنبهٔ اصلی است: اول قرار داشتن در مرکز، دوم حفظ تعادل و توازن، سوم قرار داشتن در جلو یا روبرو، و بالاخره چهارم، توجه به عمق. به گفتهٔ خودش زندگی منبع اصلی الهامش بود و جز یکی دو فیلم از جمله «تجربه» که بر اساس داستان کوتاهی از امیرنادری ساخت، همهٔ فیلمهایش را بر اساس ایدهها و فیلمنامههای خودش ساخت و از این نظر یک فیلمساز به تمام معنی مؤلف محسوب میشود گفت: «زندگی در کار من تغییر بیشتری ایجاد می کنه تا تأثیر فیلمهای دیگران. ویسکونتی که در دههٔ سی، توانسته بود در کنار فیلمساز بزرگ فرانسوی ژان رنوار دستیاری کند، تحت تأثیر روش او قرار داشت و از این جهت میتوان بر تأثیر " ژان رنوار " و سبک رئالیسم شاعرانه فرانسه و فیلم تونی که آن را سلف فیلمهای این جنبش سینمایی میدانند بر این جنبش سینمایی تأکید کرد. در طول دههٔ ۱۹۳۰ میلادی، و همچنین در دورانی طولانی از از عصر طلایی، کمپانی MGM صنعت سینما را تحت سلطهٔ خود داشت آمازون و تعداد زیادی از پی فور فیلمهای مطرح سینمای هالیوود در فیلمهای این کمپانی ایفای نقش میکردند و برای پی فور فیلمهای سینما نیز حضور در این فیلمها نوعی اعتبار محسوب میشد.


در جواب نامهٔ سرگشادهٔ بهمن قبادی به عباس کیارستمی، کیارستمی اذعان داشت که وی با فیلمهای شعاری سیاسی مو پی فور فیلم نیست چون فیلمهای سیاسی تاریخ مصرف دارند و ارزش هنر را پایین میآورند. آثار کیارستمی خالی از نگاه سیاسی نیست. کیارستمی برای مثل یک عاشق برای پنجمین بار نامزد دریافت نخل طلا جشنواره کن شده بود. جنس لباس اولیه، پارچهای معمولی بود و زره محافظ نداشت. برادران لومیر خود دهها فیلم کوتاه ساختند که همهٔ آنها صرفاً از یک نما تشکیل میشد و قطع و وصل و تدوین در آنها وجود نداشت. اما در واقع در اغلب موارد از شیوه " کُنفِلِیشِن " یعنی تلفیقی از " بازیگران حرفهای " و نابازیگران استفاده میشود. این مورد در بیشتر موارد برای دنبال کردن خاطرات شخصیت اصلی یا کندوکاو در حافظهٔ او، صورت میگیرد. قابلیت و حسن اصلی این فیلم، در استفادهٔ آن از صدا معرفی شده بود و همین ویژگی (ویژگی ناطق بودن فیلم)، موجب افزایش چشمگیر فروش آن و گیشهٔ بسیار خوب برای آن گردید. دوری از ایران و ساخت فیلمی در ایتالیا انقلابی در سینمای کیارستمی است.» کیارستمی برای کپی برابر اصل برای چهارمین بار نامزد دریافت نخل طلایی جشنواره فیلم کن شده بود. همچنین، در اوایل دهه پنجاه، دولت جدید ایتالیا که بعد از دوران " بهار ایتالیا " بر سر کار آمده بود، نسبت به تولیدات این جنبش سینمایی بدبین شد و با گماردن جولیو آندره اوتی (Giulio Andreotti) (سیاستمدار و نخستوزیر پیشین پس از جنگ جهانی دوم ایتالیا) به ریاست اداره هنرهای نمایشی و تفویض اختیارات ویژه به او، موجبات افول این فیلمها را فراهم آورد.


سینما همچنین، به محل پخش عمومی فیلم سینمایی نیز گفته میشود. کایه دو سینما نیز این فیلم را جزو ۱۰ فیلم برتر دهه ۲۰۰۰ معرفی کرد و این فیلم نامزد دریافت نخل طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۰۲ شد. سینمای کلاسیک هالیوود (به انگلیسی: Classical Hollywood cinema) یا روایت کلاسیک هالیوود، اصطلاحاتی در تاریخ سینما میباشد که هر دو بر نوعی سبک دیداری و شنیداری معیّن در ساخت تصاویر متحرک و نحوه تولید آنها اطلاق میشوند. در میان سایر فیلمهایی که در حال حاضر، جزو فیلمهای دوران طلایی سینمای هالیوود در نظر گرفته میشوند، میتوان به آثار کلاسیک زیر نیز اشاره کرد: کازابلانکا، چه زندگی شگفتانگیزی، در یک شب اتفاق افتاد، کینگ کونگ، همشهری کین، بعضیها داغشو دوست دارند، همه چیز درباره ایو، سوپ اردک، پرورش بیبی، شمال از شمال غربی، شام در ساعت هشت، شورش بدون دلیل، غرامت مضاعف، شورش در کشتی بونتی، روشناییهای شهر، رودخانه سرخ، پنجره پشتی، آواز در باران، مرد من گادفری، کلاه سیلندری، تعطیلات رومی، و سابرینا.

۰ ۰

آیا می خواهید سینما هالیوود جدید خود را افزایش دهید؟ ابتدا باید این را بخوانید

او تصمیم میگیرد به آدمهای دوروبرش جوری که خودش میتواند کمک کند و اینطوری است که عشق هم سر راهش قرار میگیرد. ایو از آنهایی است که میتواند خودش را در دل همه جا کند و کمکم به مارگو بسیار نزدیک میشود. فیلم به لحاظ جلوههای ویژه و صحنههای اکشن هم بسیار موفق بود. در ادامه مسیر حرفهای داناوی، فیلم Network «شبکه» در سال ۱۹۷۶ داناوی را به جایزه اسکار رساند. دیالوگ معروف: در آینده وقتی زنی اینجوری گریه کنه یعنی هیچ چیز بامزه و سرگرمکنندهای در زندگیش نیست. دیالوگ معروف: من هنوز هم بزرگ هستم. راه فراری نیست. من مرد تنهای خدا هستم. اگر درختی را که ریشه در خاک دارد از جایی به جای دیگر ببرید، آن درخت دیگر میوه نمیدهد و اگر بدهد آن میوه دیگر به خوبی میوهای که در سرزمین مادریش میتواند بدهد نیست. اما درمییابد اینها کافی نیست. اما برخی از جزئیات عکسها بخشهایی از طبیعت هستند که به انتزاع عکس میافزایند. تلفیق یک داستان جنایی با طرح داستانی اشتباه گرفتن دو کاراکتر با یکدیگر که حتی شکسپیر هم در درامهایش به آن علاقهی زیادی نشان میداد.


خیلی سخت است در خلاصهی داستان حتی طرح فیلمنامهی پر از جزییات و طنازی ویلیام گلدمن را روایت کرد. فیلمنامهی «ویل هانتینگ خوب» نوشتهی مشترک بن افلک و مت دیمون است که از کودکی با هم رفیق بودند. گوگل فیلمنامهی چارلی کافمن مثل همیشه هوشمندانه و تخیل برانگیز است و برداشت کارگردانی گوندری هم نشان میدهد که خوب فیلمنامه را درک کرده است. اسکورسیزی دلش میخواست موسیقی متن فیلم را برنارد هرمان که فیلم «روانی» هیچکاک را کار کرده بود بسازد ولی او گفت برای فیلمهایی که در ماشین میگذرند موسیقی نمیسازد. او در دانشگاه بیشتر به فراگیری نقاشی و طراحی گرافیک پرداخت و در هنگام تحصیل برای تأمین هزینههای زندگی به عنوان پلیس راهنمایی رانندگی مشغول به کار شد. سندی محکم بر این که بن افلک بیشتر از آن که بازیگر باشد نویسندهی خوبی است. در این پارک دایناسورها شبیهسازی شدهاند و بر اثر یک اشتباه در یکی از بازدیدها دایناسورها آزاد میشوند. نکته مهم دیگری که در کارنامه کاری مگی اسمیت به چشم میآید بازی در مجموعه فیلمهای هری پاتر است.


باز هم فیلم دیگری دربارهی صنعت سینما که یک بار دیگر نشان میدهد چطور ناطق شدن سینما منجر به حذف خیلی از پی فور فیلمهای بزرگ دوران صامت شد. تاریخ اکران: ۲۲ آوریل/آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی (دوشنبه، ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی)فروش جهانی در زمان اکران: ۲.۷۹۸ میلیارد دلارفروش جهانی با احتساب نرخ تورم: ۲.۸۲۳ میلیارد دلارمیانگین امتیازات منتقدان در سایتهای راتن تومیتوز و متاکریتیک: ۹۴ از ۱۰۰ و ۷۸ از ۱۰۰نتیجهی سالها برنامهریزی، دنیاسازی و بهرهبرداری تلویزیونمانند از پردههای نقرهای، فیلم Avengers: Endgame را به نقطهی اوج کارنامهی مارول در کشاندن مخاطبان به سالنهای سینما رساند. با گذشت دههها، تفاسیر مختلفی از این شخصیت ظهور کرد. به یکی از بازیگران اصلی فیلمهای مافیایی ر پی فور فیلمیم. آنها همچنین دارای صفاتی هستند که به روشنی تعریف پذیر است و روایت کلاسیک، آشکارا به تعریف کردن صفات شخصیتها میپردازد. «شوالیه تاریکی» فیلم جوکر است که در شهر آشوب و ویرانی به پا میکند و حالا بتمن باید بپذیرد که با یکی از دشوارترین نبردهای فیزیکی و ذهنیش روبهرو شود. طبعا همه این فیلم را با بازی هیث لجر به یاد میآورند که نقش جوکر را آنقدر جدی گرفت که خیلیها معتقدند مرگش به مدت کوتاهی بعد از بازی در نقش جوکر به دلیل استحالهاش در نقش این کاراکتر پوچ بود.


چهار کمپانی سر رمان دایناسوری مایکل کریچون شرط بسته بودند: برادران وارنر میخواستند آن را با تیم برتون بسازند، فاکس دنبال جو دانته بود، کلمبیا ریچارد دانر را در نظر داشت اما درنهایت برندهی این بازی یونیورسال فیسبوک و اسپیلبرگ بودند. فیلم برندهی ۵ جایزهی اسکار شد و بازی اسپیسی که هوشش در صدا و چشمهایش پیداست با تحسین فوقالعادهای روبهرو شد. یک سال بعد کلی برای بازی در فیلم Mogambo «موگامبو» نامزد دریافت جایزه اسکار شد و جایزه بهترین بازیگر زن مکمل گلدن گلاب را از آن خود کرد.در دهه پنجاه کلی توانست در ۳ فیلم با استاد افسانهای «تعلیق» یعنی آلفرد هیچکاک همکاری کند. فیلم نامزد ۱۴ جایزهی اسکار شد و ۴۷ سال طول کشید تا رکوردش توسط «تایتانیک» شکسته شود. همان سال «رستگاری در شاوشنک» (شمارهی ۴ این فهرست) و «پالپ فیکشن» (شمارهی ۵ این فهرست) هم نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم بودند. چهار فیلم او در شش نظرسنجی بهترین نظرسنجی سینماتک انتاریو در دهه ۹۰ قرار گرفت. آنها مرتکب جرایمی میشوند و تحت تعقیب پلیس قرار میگیرند. او را با میلیونری به همین نام اشتباه میگیرند. داستان زن و مردی که بعد از رابطهی عاطفی که با هم داشتند تصمیم میگیرند خاطراتشان را به تمامی پاک کنند.

۰ ۰

آیا می خواهید سینما هالیوود 2022 خود را افزایش دهید؟ ابتدا باید این را بخوانید

 سال تولد: ۱۹۵۸مهمترین فیلمها: Basic Instinct، Casino، The Quick and the Deadمهمترین جوایز: نامزد ۱ جایزه اسکارشارون استون علاوهبر بازیگری، تهیه کننده هالیوود نیز است. سال تولد: ۱۹۴۵مهمترین فیلمها: RED، The Queen، Gosford Parkمهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکارهلن میرن در نقشهای درخشانی ظاهر شده است. فیلمهای کال، Gosford Park «گاسفورد پارک» و The Madness of King George «جنون شاه جرج» باعث شدند که میرن به شهرت برسد و توجه منتقدین و تماشاگران را جلب کند. هلن میرن ۴۰ فیلم سینمایی در کارنامه خود دارد. همچنین، در اوایل دهه پنجاه، دولت جدید ایتالیا که بعد از دوران " بهار ایتالیا " بر سر کار آمده بود، نسبت به تولیدات این جنبش سینمایی بدبین شد و با گماردن جولیو آندره اوتی (Giulio Andreotti) (سیاستمدار و نخستوزیر پیشین پس از جنگ جهانی دوم ایتالیا) به ریاست اداره هنرهای نمایشی و تفویض اختیارات ویژه به او، موجبات افول این فیلمها را فراهم آورد. اولین تجربهی سینمایی مک دورمند با فیلم نخست برادران ویکی پدیا کوئن تحت عنوان Blood Simple «دهشت زده» رقم خورد که در آن فیلم نقش زن متاهلی به نام ابی را بازی میکرد که همسرش پس از پی بردن به خیانت وی، قصد کشتن او و معشوقش را داشت. او میتواند به خوبی در نقشهای دراماتیک ظاهر شود و از سوی دیگر نقش یک زن سرکش و بی اخلاق را هم بهراحتی ایفا کند.


در این فیلم، او نقش دوروتی، دختر یتیمی را بازی میکرد که در مزرعهای در دشتهای کویری کانزاس زندگی میکرد و پس از مدتی به دنیای جادویی اوز چشم باز میکرد. همچنین او بیش از ۲۰ جلد کتاب منتشر کردهاست. وی هنگامی که دانشجوی واسار بود به بازیگری علاقهمند شد و پس از فارغالتحصیلی در مدرسه درام ییل ثبت نام کرد. پیش از بازی در فیلم «چترهای شربورگ» که نخل طلای کن را برای کارگردان آن به ارمغان آورد و نام دنو را بر سر زبانها انداخت در چندین فیلم بازی کرده بود. شرلی مک لین علاوهبر بازیگر بهعنوان کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. فیلمی که در ۷ رشته نامزد دریافت اسکار شد که در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نام فرانسیس مک دورمند دیده میشد.فرانسیس در سال ۱۹۹۳ درکنار انبوهی از بازیگران مطرح سینما همچون جک لمون، اندی مکداول، جنیفر جیسون لی، تیم رابینز، جولیان مور و رابرت داونی جونیور در فیلم کارگردان یاغی آمریکایی، رابرت آلتمن با نام Short Cuts «راههای میانبر» به ایفای نقش پرداخت که این اثر درکنار تصاحب شیر طلایی ونیز، جایزهی بهترین گروه بازیگری این جشنواره و همچنین جایزهی گلدن گلوب را در همین زمینه از آن خود کرد.


از این رو سلزنیک بر آن شد تا از گری کوپر برای ایفای نقش یوتیوب «رت باتلر» بهره بگیرد. نخستین فیلمی که وی در آن ایفای نقش کرد محصول ۱۹۵۷ بود، در آن زمان وی فقط سیزده سال داشت. در این سبک روایت، استفاده از زمان غیر خطی، یعنی تغییر گاهوبیگاه زمان روایت، تنها هنگامی اتفاق میافتد که بنا بر نشان دادن عملکرد غیرواقعی شخصیتها و توجه دادن به وضع اوهام گونهٔ آنان باشد. نقادی فیلم یعنی تحلیل و ارزیابی فیلم. فیلم ویژگیهای کیارستمی یعنی واقعگرایی، سادگی و سبک پیچیده و همچنین نوعی شیفتگی بین روح و جسم بشری را به نمایش گذاشت. البته او توانست به واسطه بازی خوب خود در فیلمهای جولیا بودن و بچهها حالشان خوب است گلدن گلوب را به خانه ببرد. از جمله مجموعههای تلویزیونی که او برای آنها نامزد دریافت این جایزه شده است میتوان به دوستان، دنیای مالکوم، برنارد و دوریس و تو جک را نمیشناسی اشاره کرد.از جمله فیلمهای دیگری که او بازی کرده است و برای بازی در آنها موفق به دریافت نامزدی جایزه گلدن گلوب شده است میتوان به White Palace «قصر سفید» به کارگردانی لوئیس مندوکی، Stepmom «نامادری» به کارگردانی کریس کلمبوس که علاوهبر آن جایزه انجمن منتقدان فیلم سن دیگو را از آنِ خود کرد، ایگبی نزول میکند و برنارد و دوریس اشاره کرد.


از فیلمهای شاخص دیگر بنینگ میتوان به Mrs. استعداد ذاتی یکی از بهترین فیلمهای ورزشی تاریخ سینما با بازی رابرت ردفورد و گلن کلوز است که بعدها منبع الهام بسیاری از فیلمسازان شد و ردپایی از آن را میتوان در فیلمهای ورزشی زیادی دید.۴ نامزدی دیگر او که مربوطبه بازیگر نقش اصلی زن است، به فیلمهای Dangerous Liaisons «روابط خطرناک»، Albert Nobbs «آلبرت نابز»، The Wife «همسر» و Fatal Attraction «جذابیت مرگبار»، باز میگردد. این فیلم از داستان رویارویی یک زن فرانسوی با یک مرد انگلیسی سخن میگفت. پس از آن، ترکیب تصاویر زن و مرد به مشخصه بازیگری تیلدا تبدیل شد. سال تولد: ۱۹۴۷مهمترین فیلمها: Anesthesia، Albert Nobbs، Dangerous Liaisonsمهمترین جوایز: نامزد ۸ جایزه اسکارگلن کلوز را ناکامترین بازیگر زن تاریخ اسکار میدانند چرا که پس از هشت بار نامزدی در این بخش هیچگاه موفق به کسب جایزه نشده است. سال تولد: ۱۹۳۲ | سال مرگ: ۲۰۱۱مهمترین فیلمها: Suddenly, Last Summer، Cat on a Hot Tin Roof، Cleopatraمهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکارالیزابت تیلور یکی از آخرین پی فور فیلمهای بزرگ، اگر نگوییم آخرین، از سیستم استودیوی قدیمی هالیوود به حساب میآمد. در سال ۱۹۵۴ برای نخستین بار در یک فیلم سینمایی در نقش یک مدل ظاهر شد، بی آنکه نامی از او در تیتراژ فیلم آورده شود.

۰ ۰

اولین مطالب آزمایشی من

این اولین مطالب آزمایشی وبلاگ من می باشد و به زودی حذف خواهد شد.
امروز ارتباط و تبادل اطلاعات نقش بسیار مهمی در رشد و فرهنگ مردم یک کشور و جامعه را دارد و وبلاگ یکی از راه های سریع انتقال اطلاعات و ارتباط مردم یک جامعه با هم می باشد .
شما به راحتی می توانید مطالب مورد علاقه , کارهای روزمره , علم و فرهنگ را در وبلاگ خود انتشار دهید و با سایر دوستان خود به گفتگو و تبادل نظر بپردازید .

دومین مطلب آزمایشی من

این دومین مطلب آزمایشی وبلاگ من هستش و به زودی این متن حذف خواهد شد .
وبلاگ چیست ؟
وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ و به زبان انگلیسی(Blog) هم می‌گویند، وبلاگ حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است .مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد. نویسندهٔ ویلاگ، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، و یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وبلاگ،پست است، معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وبلاگ لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته ‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وبلاگ بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وبلاگ همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وبلاگ ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وبلاگ ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.