یکی از مهمترین انگیزههای درونی، علاقه به شغل است. دقیقاً از همین قسمت هوش تجاری وارد عمل میشود؛ مثلاً در این مثالی که زدیم، مدیر یا گروه مدیریت به راحتی از روی اطلاعات خلاصه سازی شده (Summarized Data) میتواند بفهمد که چه کالاها یا گروه کالاهایی توسط کدام افرادی در چه شهرها و مناطقی بیشتر فروش میرود یا در چه زمانی (فصل، سال، روز) کدام کالا یا گروه کالایی بیشتر فروخته میشود. به اعتقاد ما هدف چیزی جز تثبیت نام تجاری نیست. مرحله ششم که تثبیت ایده نام دارد، با کاهش ایدههای نوآورانه و عدم تمایل به پذیرفتن ریسک قابل تشخیص خواهد بود. گپنزدن با همکاران خود در مورد کار و تکالیف میتواند بسیار کسلکننده باشد. مشاغل اینترنتی بخصوص در مشاغل فریلنسری شما با ساعت کاری منعطفی روبرو هستید و میتوانید خودتان با توجه به برنامه کاری خود، ساعت کاری خود را مشخص کنید. گروو تی گرچه اصطلاح هوش رقابتی (competitive intelligence) گاهی در کاربرد هم معنای هوش تجاری است (زیرا هر دو به اتخاذ تصمیمگیری صحیح در کسب و کار کمک میکنند)، اما هوش تجاری (BI) از فناوریهای کاربردی و فرایندها برای تجزیه و تحلیل متمرکز بر روی دادههای داخلی، ساختاری و فرآیندهای تجاری استفاده میکند در حالی که هوش رقابتی جمعآوری، تجزیه و تحلیل و پخش اطلاعات را با تمرکز بر روی وضعیت رقبای شرکت (و نه تمرکز بر روی دادههای داخلی شرکت) است.</p>
<p> بلکه محیط مدلهای تجاری اعم از تجارت با کارمندان، مشتریان، تأمینکنندگان و شرکا است. به گفته مریل لینچ (Merrill Lynch)، بیش از ۸۵٪ از کل اطلاعات کسب و کار (Business Informations) در این فرمها و دستهبندی وجود دارند. مدیریت دادههای نیمه ساختار یافته و بدون ساختار یک مشکل حل نشده در صنعت فناوری اطلاعات است. در فرایند پیادهسازی هوش تجاری طبق یک عملیات بر اساس علم دادهها (Data Science) همهٔ دادههای سازمان در یک دیتابیس (ِData Base) جمع میشود (اینکه اطلاعات روزانه جمعآوری شود یا ماهانه یا هفتگی دست خودتان است). توماس داونپورت (Thomas Davenport)، استاد فناوری اطلاعات و مدیریت دانشکده بابسون استدلال میکند که هوش تجاری به مراحل پرس و جو، تجزیه و تحلیل کسب و کار، پردازشهای آنلاین، گزارش و اعلام هشدار تقسیمبندی شود. این الگو ها اگر مورد مطالعه و پیش بینی قرار بگیرند، می توانند نقشه راه را برای مراحل رشد کسب و کار فعلی و آینده تجاری شما روشن کنند. هوش تجاری میتواند توسط شرکتها برای پشتیبانی از طیف گستردهای از تصمیمهای تجاری از عملیاتی تا استراتژیک استفاده شود. خالق رشد خلاق :خالقان رشد از کانالهای رشد جدیدی با خبرند که از آنها زودتر از دیگران استفاده مینمایند.</p>
<p> با بررسی دقیقتر مشخص شد که هر یک از آنها با توجه به یک فاکتور خاص در یک مرحله خاص قرار میگیرند و بدلیل یک عامل دیگر در مرحله دیگری قرار میگیرند. حالا تصور کنید قرار است یک جلسه استراتژیهای کلان (یا حتی غیر کلان و در مقیاس کوچکتر) برگزار شود و مدیران و تصمیمگیرندگان نهایی بخواهند یک تصمیم اساسی بگیرند؛ مثلاً اینکه آیا استراتژی درستی است که برای صرفه جویی در هزینهها اجناسی که از تأمین کنندهها خریداری میشوند در انبارهای در دست احداث نگه داری شوند یا نه. هک رشد (به انگلیسی: Growth hacking) یکی از تکنیکهای بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکتهای نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجههای اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. استفاده از ربات در کارها، باعث میشود تا نیاز به نیروی انسانی کمتر شود و سرعت کارها به مراتب افزایش یابد. حالا بر این اساس آیا آن استراتژی که مثال زدیم واقعاً به صرفهجویی در هزینهها کمک میکند یا بدتر باعث ایجاد هزینهٔ اضافه میشود؟ </p>
<p> مثلاً اگر متوجه بشویم که کالای X در منطقهٔ Y تهران فروش بالایی دارد، آیا تصمیم اینکه انبار کالای X را در منطقهٔ Y احداث کند، باعث کاهش هزینههای نگهداری و رساندن محصول میشود یا نه؟ مورد سوم، این چارچوب برای برآورد اندازه شرکت به آمار فروش سالیانه آن مراجعه میکند (البته برخی آن را با تعداد کارمندان تعریف میکنند). چه با سرمایهی خودتان کار کنید و چه به عنوان تحلیلگر مالی در استخدام یک شخص حقیقی یا حقوقی باشید، کار شما بسیار پر استرس خواهد بود زیرا بازارهای مالی همیشه مطابق تحلیلها پیش نمیروند و این کار، هر چقدر هم که با دانش و تخصص به آن وارد شوید، وابسته به شانس و احتمال است. اگر مدیر ما به Data warehouse دسترسی نداشت و خلاصه مجموع تعداد فروش، جمع عدد ریالی فروش به ازای هر کالا در زمان و مکان بهخصوص را نداشت، باید تمام دادههای چند سال را باید بررسی میکرد و تمام این محاسبات را به صورت دستی انجام میداد، سپس تمام این دادهها را مقایسه میکرد. به فرض که عمر نوح داشت و فرصت میکرد اینکار را انجام دهد، قطعاً تمام محاسبات او ضریب خطای بالایی داشتند. به راحتی میتوان انطباقپذیری را یاد گرفت. اگر از طریق زوم، ایمیل، Slack یا هر پلتفرم ارتباطی تیم دیگری کار میکنید، باید مطمئن شوید مدیر و تیم شما به راحتی میتوانند با شما تماس بگیرند.</p>
<p> بلکه محیط مدلهای تجاری اعم از تجارت با کارمندان، مشتریان، تأمینکنندگان و شرکا است. به گفته مریل لینچ (Merrill Lynch)، بیش از ۸۵٪ از کل اطلاعات کسب و کار (Business Informations) در این فرمها و دستهبندی وجود دارند. مدیریت دادههای نیمه ساختار یافته و بدون ساختار یک مشکل حل نشده در صنعت فناوری اطلاعات است. در فرایند پیادهسازی هوش تجاری طبق یک عملیات بر اساس علم دادهها (Data Science) همهٔ دادههای سازمان در یک دیتابیس (ِData Base) جمع میشود (اینکه اطلاعات روزانه جمعآوری شود یا ماهانه یا هفتگی دست خودتان است). توماس داونپورت (Thomas Davenport)، استاد فناوری اطلاعات و مدیریت دانشکده بابسون استدلال میکند که هوش تجاری به مراحل پرس و جو، تجزیه و تحلیل کسب و کار، پردازشهای آنلاین، گزارش و اعلام هشدار تقسیمبندی شود. این الگو ها اگر مورد مطالعه و پیش بینی قرار بگیرند، می توانند نقشه راه را برای مراحل رشد کسب و کار فعلی و آینده تجاری شما روشن کنند. هوش تجاری میتواند توسط شرکتها برای پشتیبانی از طیف گستردهای از تصمیمهای تجاری از عملیاتی تا استراتژیک استفاده شود. خالق رشد خلاق :خالقان رشد از کانالهای رشد جدیدی با خبرند که از آنها زودتر از دیگران استفاده مینمایند.</p>
<p> با بررسی دقیقتر مشخص شد که هر یک از آنها با توجه به یک فاکتور خاص در یک مرحله خاص قرار میگیرند و بدلیل یک عامل دیگر در مرحله دیگری قرار میگیرند. حالا تصور کنید قرار است یک جلسه استراتژیهای کلان (یا حتی غیر کلان و در مقیاس کوچکتر) برگزار شود و مدیران و تصمیمگیرندگان نهایی بخواهند یک تصمیم اساسی بگیرند؛ مثلاً اینکه آیا استراتژی درستی است که برای صرفه جویی در هزینهها اجناسی که از تأمین کنندهها خریداری میشوند در انبارهای در دست احداث نگه داری شوند یا نه. هک رشد (به انگلیسی: Growth hacking) یکی از تکنیکهای بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکتهای نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجههای اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر. استفاده از ربات در کارها، باعث میشود تا نیاز به نیروی انسانی کمتر شود و سرعت کارها به مراتب افزایش یابد. حالا بر این اساس آیا آن استراتژی که مثال زدیم واقعاً به صرفهجویی در هزینهها کمک میکند یا بدتر باعث ایجاد هزینهٔ اضافه میشود؟ </p>
<p> مثلاً اگر متوجه بشویم که کالای X در منطقهٔ Y تهران فروش بالایی دارد، آیا تصمیم اینکه انبار کالای X را در منطقهٔ Y احداث کند، باعث کاهش هزینههای نگهداری و رساندن محصول میشود یا نه؟ مورد سوم، این چارچوب برای برآورد اندازه شرکت به آمار فروش سالیانه آن مراجعه میکند (البته برخی آن را با تعداد کارمندان تعریف میکنند). چه با سرمایهی خودتان کار کنید و چه به عنوان تحلیلگر مالی در استخدام یک شخص حقیقی یا حقوقی باشید، کار شما بسیار پر استرس خواهد بود زیرا بازارهای مالی همیشه مطابق تحلیلها پیش نمیروند و این کار، هر چقدر هم که با دانش و تخصص به آن وارد شوید، وابسته به شانس و احتمال است. اگر مدیر ما به Data warehouse دسترسی نداشت و خلاصه مجموع تعداد فروش، جمع عدد ریالی فروش به ازای هر کالا در زمان و مکان بهخصوص را نداشت، باید تمام دادههای چند سال را باید بررسی میکرد و تمام این محاسبات را به صورت دستی انجام میداد، سپس تمام این دادهها را مقایسه میکرد. به فرض که عمر نوح داشت و فرصت میکرد اینکار را انجام دهد، قطعاً تمام محاسبات او ضریب خطای بالایی داشتند. به راحتی میتوان انطباقپذیری را یاد گرفت. اگر از طریق زوم، ایمیل، Slack یا هر پلتفرم ارتباطی تیم دیگری کار میکنید، باید مطمئن شوید مدیر و تیم شما به راحتی میتوانند با شما تماس بگیرند.</p>
- پنجشنبه ۲۴ آذر ۰۱ ۱۷:۵۵ ۱۱ بازديد
- ۰ نظر